Vezi de ce s-a retras Florin Ianovici din Cultul Penticostal

Binecunoscutul păstor Florin Ianovici și-a anunțat retragerea din cadrul Cultului Penticostal (vezi aici). Ce l-a determinat să recurgă la un asemenea gest?

  1. Sufletul lui este rănit și dezamăgit. Deși a fost cercetat, judecat și reabilitat de conducerea Cultului Penticostal, el nu este satisfăcut de modul de operare a instituției în cauză; credincioșii bisericii Betel din București nu au fost vizitați, nu au fost informați și nu au fost lămuriți de demersurile conducerii Cultului Penticostal din România inițiate în dreptul păstorului Florin Ianovici. Dacă decizia disciplinării a fost publicată la scurtă vreme după ședința în cauză (2 zile mai târziu) pe site-ul Cultului Penticostal, cea a reabilitării a întârziat să-și facă apariția.
  2. Absența unui dialog oficial cu membrii bisericii Betel, București. Era firească organizarea unei Adunări Generale în care să fie lămurite câteva aspecte ce țin de bunul mers al bisericii locale; ce s-a întâmplat? au existat dovezi? de ce s-a emis acea avertizare scrisă? Cine va conduce biserica locală în continuare? șamd. Un alt aspect interesant este numirea pastorului coordonator direct de către conducerea Cultului Penticostal sărindu-se peste voia/dorința/părerea Adunării Generale a bisericii locale. Pentru cei care vor să citească Statutul de organizare și funcționare a Cultului Penticostal click aici.
  3. Interdicția de a întreprinde acțiuni evanghelistice în afara bisericii locale. Această măsură împiedică desfășurarea misiunii Renovatio sau a altor campanii de evanghelizare din România sau străinătate. Limitarea lui la spațiul bisericii locale vine în contradicție cu Marea Trimitere din Matei 28:18-20.  comunicat 1
  4. Conducerea Cultului Penticostal lucrează cu 2 măsuri. Comunicatul de mai sus a fost citit și în biserica Betel din București cu excepția punctului în care este menționată interdicția de  a colecta fonduri, fie pentru fundația Viață și Lumină, fie pentru alte scopuri. De ce biserica nu a trebuit să audă despre asta? De ce s-a omis un detaliu atât de important?
  5. Soarta celor peste 500 de suflete care se află în grija fundației Viață și LuminăObligat la a rămâne între pereții bisericii Betel, Florin Ianovici nu va putea face rost de banii necesari pentru întreținerea celor peste 500 de oameni de care se ocupă fundația lui în prezent. Cine se va ocupa de ei? De unde vor veni banii? Cei de la conducerea Cultului nu țin cont de aceste aspecte?

Artificii „omiletice” și „psihologice” folosite cu ocazia retragerii.

Este binecunoscut faptul că Florin Ianovici nu este străin de domeniul psihologiei. Nu vreau să-i pun în cârcă lucruri grele de dus. Se înțelege că vorbește de la amvon într-un context liturgic, dar nu poți să nu observi anumite artificii folosite de acesta:

a. repovestirea activității pastorale accentuând slăbiciunile lui și focalizând „lumina și bunătatea” oamenilor dinlăuntru bisericii. Dragostea de mamă a bisericii față de Florin a crescut mereu; grijă, încurajare și zâmbete permanente. Pe de altă parte, cei 1200 de botezați sunt o dovadă a binecuvântării lui Dumnezeu și [de ce nu] a faptului că păstorul Florin Ianovici este unsul Domnului. 14 ani de zile!

b. nevredncia de a sluji la Cina Domnului. Trupul Domnului este împărțit. Există invidie și răutate între membrii bisericii? Asta lasă să se înțeleagă. S-a produs o distanță. Sufletul îi este frânt și îndurerat. A suferit și a suspinat multă vreme. Și n-a fost singur.

c. accentuarea urgenței evanghelizării în întreaga lume și a piedicilor puse de cei din cadrul Cultului Penticostal; inima pastorului este în continuă tânjire după mântuirea oamenilor, iar conducerea Cultului îi înterzice evanghelizarea. Apoi pune în contrast decizia Cultului (slova omenească) cu necesitatea evanghelizării (slova Domnului). De cine oare ar trebui să asculte?

d. enunțarea unor interdicții fără nicio explicație. Cultul l-a sunat să retragă o postare de pe pagina de Facebook în care ar fi anunțat o slujire prin predicare. De ce? Nu se știe. Mister. Cultul lucrează de capul lui, fără explicații.

e. atingerea fibrei emoționale prin prezentarea lucrării sociale; reamintirea acțiunilor sociale și de evanghelizare din istoricul bisericii locale, orfani și persoane defavorizate care au nevoie de sprijinul fundației Viață și Lumină. Cultul a fost înștiințat că fundația rămâne fără bani din luna aprilie.

f. folosirea excesivă a unor cuvinte și expresii menite să atingă coarda emoțională; bucurie, emoție, lacrimi, soartă, oropsiți, sufletul și trupul distrus, prețuire, „realizez că sunt pe cale să ucid în mine ce iubesc mai mult”, acceptarea costului, etc.

g. așezarea în opoziție a deciziei conducerii Cultului Penticostal cu adevărul Scripturii.

h. spiritul justițiar; e timpul ca oamenii să afle adevărul.

i. situația de victimă; are de suferit enorm. Și-a pierdut glasul în mediul online.

j. poziția de martir; e gata să plătească costul enorm de-a fi de partea lucrării lui Dumnezeu.

Alături de Florin Ianovici și spiritul de turmă.

Să nu săriți pe mine. Așteptați concluziile. Într-adevăr, Florin Ianovici e un nume greu în lumea evanghelică vorbitoare de limbă română. Mii de oameni au avut momentul convertirii în urma ascultării Cuvântului predicat prin Florin Ianovici. Alții au avut momente de rededicare, mângâiere, mustrare, îndreptare sau și-au aflat vocația în viața aceasta. Nimeni nu vrea să-i „fure” moștenirea și să-i nege valoarea. Ce-i al lui, e pus deoparte.

Mii de oameni au sărit în apărarea lui, mai ales în mediul online. S-au creat grupuri de susținere pe rețele de socializare, s-au organizat zile de post și rugăciune pentru reabilitarea lui și multe alte acțiuni de promovare a acestuia.

Aici vreau să observăm spiritul de turmă la evanghelici. Cruciații lui Ianovici.

Psihologic, această tendinţă de a urma un grup, fără a trece prin filtrul gândirii posibilele consecinţe, se explică prin programările la care am fost supuşi. Fiecare persoană va reacţiona diferit, în funcţie de nivelul lui de intelectualitate, de specificul său psihologic şi emoţional.

„Într-o turmă intră, de regulă, persoanele slabe, care preferă un şef, persoanele incapabile să ia o decizie, persoanele leneşe, tocmai pentru că turma le permite unor indivizi să creadă că se ascund, că se pierd în anonimat, dar şi pentru că pot să se manifeste violent, stare pe care singuri, ca indivizi, nu o pot manifesta. Aceste persoane preiau din curajul celor mulţi”, explică psihologul Stelian Chivu.

Din studiile efectuate, efectul de turmă este mai pronunţat la persoanele cu un nivel scăzut de educaţie, dar şi cei care au diverse temeri. Intervine practic o depersonalizare, iar nivelul inteligenţei scade atunci când faci parte dintr-o mulţime, cu rezultate negative asupra gândirii. Cu alte cuvinte, individul nu mai gândeşte, pentru că gândesc alţii pentru el. Aceste persoane sunt atrase de turmă, pentru că acolo este singurul loc unde pot spune că sunt în elementul lor.

Se propun 3 pași pentru remedierea problemei:

  1. Analiza, în sensul de a conştientiza, de a trece prin filtrul gândirii acţiunile pe care le generează grupul din care faci parte.
  2. Trezirea, ce determină opţiunea individului de a urma sau nu grupul în ceea ce urmează să facă.
  3. Schimbarea, ceea ce înseamnă că, la modul concret, individul acţionează, separându-se de grup atunci când acţiunile sale ar însemna încălcarea legii sau a codului său etic.

Toți 3 pași sunt foarte dificil de urmat deoarece nu avem suficiente date pentru a ajunge la o analiză consistentă. Nu știm care au fost abaterile și motivele care au dus la avertismentele și sancțiunile luate de conducerea Cultului împotriva păstorului Florin Ianovici. Nu înțelegem care sunt motivațiile conducerii Cultului care au dus la păstrarea unui element de mister în ce privește demersul și operațiunile de cercetare – reabilitare.

Pe de altă parte, trebuie observate câteva mecanisme conspiraționiste sau teorii credibile care circulă printre susținătorii lui Florin Ianovici:

a. Cultul este corupt. Membrii conducerii actuale și a conducerilor precedente nu sunt vrednici de a efectua asemenea acțiuni. De unde au ei bani de mașini, case, terenuri? Te uiți la ei și vezi că sunt realizați. Sunt bogați. Și pruncii lor. Comparând asta cu orfanii și necăjiții din fundația Viață și Lumină….

b. Cultul împiedică lucrarea lui Dumnezeu. Cum de nu îl lasă ei pe Florin Ianovici să aducă suflete la mântuire? Secerișul este mare, lucrătorii sunt puțini. Avem libertate, s-au dus comuniștii. Și noi ce facem? Ne tăiem aripile…. Conducerea Cultului nu are orfani și săraci în familie? Știu ei ce e aia foame și lipsă? De ce nu-l lasă pe săracul Florin să facă treabă?

c. Florin Ianovici este omul lui Dumnezeu 100 %. Cei din Cult trebuie priviți cu suspciune. Ei nu vor ca alții să reușească. Există o mare invidie între slujitori. Cum a ridicat capul Vladimir Pustan sau Florin Ianovici…imediat au fost loviți. De frații lor. Cine citește mai bine Geneza 37-50 va înțelege exact despre ce discutăm noi aici.

d. Îl susținem pe Florin Ianovici pentru că ne place. Îl urmărim. Ne ajută. Ne vorbește pe suflet. Nu pierdem o predică de-a Lui. Omul a umblat în lucrare, s-a sacrificat, nopți nedormite, trudă și efort de dragul Împărăției. În schimb ceilalți…

E greu de dezbătut un astfel de subiect în asemenea condiții. Multe alte întrebări legitime își au locul. Dar ne lipsesc date.

Nu pot să nu remarc această bipolarizare:

Cultul sau Ianovici

Bine sau Rău

Cu Domnul sau fără Domnul

Alături de sau Împotrivă

Posibile întrebări pentru susținătorii lui Florin Ianovici:

Aveți dovezi în acuzațiile de corupție aduse Cultului Penticostal? Nu zic că nu sunt, dar retorica goală nu face bine nimănui.

Iese fum fără foc? De la ce a început totul? În ce condiții Florin Ianovici nu s-a supus disciplinării inițiale?

Florin Ianovici nu dorea unitatea Bisericii? Exclude el conducerea Cultului din Biserica lui Cristos? De ce nu așteaptă ca dreptatea să vină de SUS? Că doar se predica despre dreptatea lui Dumnezeu.

Cum de canalul principal de aprovizionare a fundației cu fonduri este Florin Ianovici? Este bine? Este suficient? Nu e greșit ca o persoană să aibă prea multe responsabilități?

Gestul lui nu va afecta mărturia creștină din cetate? Oare cui va da socoteală de acum încolo în caz de „accidente” ?

Deja au început liste cu semnături. Contestații și reuniuni. Lumea vrea explicații. Se face gălăgie mare. Mă tem că se va cultiva mult dispreț, ură și distanță între cele două părți. Florin Ianovici are online-ul de partea lui. Va fi interesant de văzut cum se va termina povestea….

Concluzii parțiale

Foarte puțini știu cum stă situația. Aceasta este adevărul. Din start (la finalul postării) vreau a spune că nu iau partea nimănui în această situație tensionată, din moment ce nu știu exact detaliile necesare. Că nu mă număr printre fanii lui Florin Ianovici, nu e un secret. Postarea în sine nu se vrea a favoriza tabăra conducerii Cultului. Pentru că nici despre ei nu știm cum stă treaba; prea multă lipsă de transparență. O fi justificată. Dar stăm prost la imagine publică.

Eu nu am înțeles această dragoste aproape oarbă pentru un om. Acest gen de atașament și de fidelitate se întâlnesc în cadrul sectelor și a cultelor exotice. E Florin Ianovici. E un om. Supus acelorași slăbiciuni, ispite și încercări ca noi. Nu zice nimeni să-l linșați. Să nu-l iubiți. Dar să nu pierdem sau să nu dezactivăm discernământul în astfel de situații.

Faptul că un om e bun în predicare, uns, chemat, ales, nu înseamnă că are mereu dreptate. Nu înseamnă că nu poate gafa. Nu înseamnă că nu a făcut-o. Și dacă a făcut-o….de ce e greu de crezut?

Conducerea Cultului Penticostal mai are un caz recent: Vladimir Pustan. 2 Prieteni. 2 colegi de slujire. La ambii domină misterul și absența publică a dovezilor. Se dau comunicate, se încing telefoanele, apar interdicții. Există dovezi! Le avem! Dar nu le putem da pe post!

Greu la capitolul imagine. Greu de tot.

Ce va urma?

Oamenii îl vor urma pe Florin Ianovici, cum l-au urmat pe Vladimir Pustan. Cei 2 sunt un fel de țapi ispășitori transformați în zei peste noapte(a la Rene Girard). Cultul va rămâne stigmatizat (pe drept sau pe nedrept … nu știm încă) și dovezile vor sta în așteptarea apocalipsei. A descoperirii. Nu a sfârșitului.

Alături de Florin Ianovici?

Update: aveți aici răspunsul conducerii Cultului Penticostal.

lucighiata.wordpress.com

Despre infoCrestin

Citeste si:

Florin Ianovici: Misiunea Renovatio Romexpo

Florin Ianovici: Misiunea Renovatio Romexpo.

2 Comentarii

  1. Când nu ai un discernământ spiritual, pentru că nu sunt mulţi cei care pot vedea şi avea certitudini pe care numai o trezire spirituală adevărată ţi le poate reda, atunci adresezi întrebări insinuante şi sub perdea, incriminatoare.
    Când mai şi recunoști că nu eşti fan al vreunui uns al Domnului sau al activității acelui om care doar duhovnicește se poate judeca, cu certitudine nu te poţi numi obiectiv în analiza lucrurilor.
    Oare nu însăși atragerea atenției asupra vreunei speculații psihologice, reprezintă în sine vreun punct de îndoială asupra “bunei intenții şi imparţialităţii” mascate din articolul scris, prin psihologia inversă?!
    Atenţie la lupii în haine de miei şi/sau mai ales din mediul jurnalistic.
    Aceștia pot aduce speculații şi insinuări, pot semăna confuzie şi îndoială, tocmai mizând pe impactul pe care un material jurnalistic încropit în termeni aparent nepărtinitori, pot influența mulțimea nepregatită şi nedoritoare de Adevăr.

  2. Cred ca mai degraba oamenii au ales “importiva cultului penticostal” decat “alaturi de Florin Ianovici”. Nu e nevoie sa “activezi discernamantul” sa fi alaturi de o persoana in detrimentul unei institutii, in fond biserica e alcatuita din oameni, si nu invers.
    Si oricare parte o susti, e tot o turma.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha Captcha Reload

error: Content is protected !!