Noi probe atestă mormântul lui Iisus

În preajma Paștelui, o nouă știre incită spiritele creștinilor și pune din nou sub semnul întrebării autenticitatea relatărilor biblice despre Iisus Christos. Nu ar fi pentru prima dată când aspecte din viața întemeietorului creștinismului sunt contestate sau trimise în zona miturilor, însă, de data aceasta este o descoperire arheologică cea care pune la îndoială una dintre esențele creștinismului: divinitatea lui Iisus.

jhg

După „Codul lui da Vinci” și „Evanghelia lui Iuda”, un film din 2007 al lui James Cameron pretindea descoperirea osemintelor lui Iisus din Nazaret. Astfel, regizorul celebrului film „Titanic” a prezentat într-un documentar controversat („Mormântul pierdut al lui Iisus” ) pretinse dovezi în sprijinul ideii că a descoperit mormântul lui Iisus. James Cameron susținea atunci că Iisus este înmormântat la Talpiot, în Israel, alături de Maria Magdalena, cu care ar fi avut și un fiu pe nume Iuda. Cameron era atât de convins că osemintele prezentate aparțin familiei lui Iisus încât aprecia că sunt șanse de 1 la 600 ca numele inscripționate pe sicrie să nu fie cele pe care le intuia.

Recent, ziarele israeliene au reluat subiectul, iar imediat presa internațională i-a acordat atenție. Aryeh Shimron, un reputat geolog israelian, afirmă că a efectuat nu mai puțin de 150 de teste chimice care susţin ipoteza lui Cameron. Mai precis, conform The Jerusalem Post, cercetătorul susține că a descoperit indicii suplimentare care demonstrează că Iisus, soția sa, Maria Magdalena, și fiul lor au fost îngropaţi în cartierul Talpiot. Presupusa descoperire a reînviat controversa legată de acest mormânt descoperit în 1980.

Care este noutatea?

Se știa din documentarul lui Cameron că în camera mortuară se aflau nouă osuare inscripționate cu nume precum „Iisus, fiul lui Iosif”, „Maria” sau altele care pot fi asociate Noului Testament. Inscripțiile respective și data aproximativă a înhumării i-au făcut pe unii să afirme că mormântul respectiv conține rămășițele umane ale Mântuitorului.

După ce a realizat testele chimice complexe, Shimron susține că a stabilit legătura între Osuarul lui Iacob (atestat din 2002 și aflat acum în proprietatea unui colecționar evreu) din secolul I, în care s-ar afla oasele fratelui lui Iisus Hristos, şi mormântul din Talpiot. Până acum nu au fost posibile cercetări pe acest osuar pe care apare inscripția „Iacov, fiul lui Iosif, fratele lui Iisus”. Shimron a reușit să obțină aprobări pentru teste și a descoperit că amprentele de magneziu, fier şi siliciu au fost identificate pe toate cele zece osuare aflate în discuție. Astfel, conform deducției lui Shimron, toate provin din același mormânt din Talpiot. Inscripția de pe acest osuar, pusă lângă celelalte nouă deja cunoscute conturează și mai mult ideea că acolo a fost întreaga familie lărgită a lui Iisus, inclusiv Maria Magdalena și un „Iuda, fiul lui Iisus”.

„Shimron a făcut ceea ce cred că este o descoperire foarte mare”, a declarat cineastul Simha Jacobovici, implicat și el în aceste cercetări. „Dovezile sunt mult peste orice așteptări ale mele. Cred că am descoperit cea mai puternică și mai clară probă că osuarul lui Iacob aparține mormântului din Talpiot”, a declarat și artizanul descoperirii, convins că a adus la iveală veriga cheie care lipsea.

Unii prezic apocalipsa creștinismului, alții rămân liniștiți

Dacă știrea este autentică, provocarea pentru creștinism este profundă. Ar fi subminată chiar structura pe care a fost construit acesta. Adică, Iisus este posibil să nu fi înviat niciodată, ba chiar ar fi fost căsătorit și ar fi avut și un copil. Implicațiile teologice sunt masive.

Încă din 2007 au fost unii care nu au dat deloc importanță valului de argumente ale lui Cameron. Nu doar creștinii s-au delimitat de atacurile la adresa biografiei lui Iisus, ci chiar specialiști evrei. Astfel, un important arheolog israelian, Amos Kloner, considera că documentarul nu aduce dovezi științifice. El spune că numele inscripționate pe sicrie (amintite acum și de Shimron) pot fi interesante fiindcă amintesc de personaje din Vechiul Testament, dar nu presupune în mod obligatoriu că ar putea fi puse în asociere cu Iisus. Potrivit lui Kloner, pe cele 900 de morminte descoperite în zona orașului Ierusalim,numele lui Iisus este menționat de 71 de ori. Cu alte cuvinte, este un nume comun, la fel ca și cel de Iuda, Maria, Iacob sau celelalte nume inscripționate, combinațiile între acestea fiind posibile în mai multe variante.

Plusurile și minusurile, la fel de greșite

De ce această invazie de „probe noi” suscită atât de mult interes? Pe fond, nu există diferențe semnificative între cei care încearcă să distrugă autenticitatea creștinismului prin pretinse soluții științifice și cei care, mizând pe povești tradiționale, îmbogățesc biografia lui Iisus. Elementul comun al acestor tendințe provine din nevoia de senzațional al ființei umane. Aceasta nu este un atribut doar al necreștinilor, practicanții fervenți ai religiei întemeiate de Christos având aceleași înclinații.

Pe această structură s-au născut nenumărate legende, susținute de dovezi pe care prea puțini le mai pun la îndoială. Nu sunt cu nimic mai diferite de presupunerile uneori fanteziste ale oamenilor de știință. Este un fapt pe care îl evidențiază și The Guardian, atunci când susține că „o mulțime de oameni cred mai degrabă în vălul Sfintei Veronica decât într-un Iisus istoric care s-a căsătorit și a avut un copil”. Jurnaliștii englezi par să accepte a doua variantă, fără să țină cont că ambele supoziții se abat de la biografia christică, îmbogățind-o cu elemente care pun accent excesiv pe elementul senzațional.

Unde este mormântul?

Mare parte a pelerinilor sunt convinși că știu unde este mormântul și nu lipsesc reprizele pugilistice chiar la intrarea în ceea ce se consideră astăzi a fi Sfântul Mormânt. Însă, de ce ar fi mai credibilă această locație? Era anul 326, când împărăteasa Elena, ajunsă la Ierusalim, a poruncit să se sape în cetate. Aşa s-au descoperit cele trei cruci de lemn din apropierea presupusului mormânt care a devenit astăzi centru de pelerinaj. Faptul că o tradiție hagiografică susține un anumit lucru poate fi mai convingător decât cercetările științifice actuale? Nu poate fi exclusă nici ipoteza susținută de protestanți conform cărei Mormântul din Grădină ar corespunde locului în care Iisus a fost înmormântat. Acolo, însă, este ceva mai multă liniște, mai puțină agitație și mai puțin „miracol”.

Mai există însă o altă alternativă, și anume cea conform căreia nimeni și nimic nu este scutit de eroare. Este o concluzie care ar trebui să funcționeze și în privința cercetărilor asociate mormântului lui Iisus. Poate că ar trebui să ne întrebăm și de ce, dincolo de tradiții și supoziții, nu există date clare care să ne conducă spre mormânt. Ființa umană are tendința fie de negare a Divinității, fi de antropomorfizare a ei. Învierea lui Iisus este și un răspuns oferit acestor două extreme, oferind posibilitatea ca privirea oamenilor să se îndrepte spre Cer și nu spre un mormânt gol.

semneletimpului.ro

Despre

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Captcha Captcha Reload